موتور دمپر
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

موتور دمپر چیست؟

 

دمپر هر چیزی در سیستم HVAC خانه است که به متوقف کردن یا تنظیم جریان هوا کمک می کند. دمپرها می توانند وزن دار یا فنری باشند تا زمان باز یا بسته شدن را تنظیم کنند، یا می توان آنها را از راه دور از طریق یک موتور برقی کنترل کرد. اساساً، دمپر جریان هوا را در داخل تجهیزات حمل و نقل هوا تنظیم می کند و در دراز مدت بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. یک دمپر موتوری کارآمد اجازه می دهد تا دمای داخل اتاق توسط شما کنترل شود و جریان هوا را در خانه شما تنظیم کند.

یک دمپر در یک سیستم HVAC، همچنین به عنوان دمپر کانال یا دمپر متعادل کننده حجم شناخته می شود، صفحه متحرکی است که در مجرای کانال قرار دارد و جریان هوا را تنظیم می کند و آن را به مکان های خاصی از خانه هدایت می کند. استفاده از دمپرها معمولاً در سیستم های منطقه بندی یا کنترل منطقه دیده می شود. دمپرهای هوا بخشی ضروری از آن صنایعی هستند که در آن گازها و مایعات از طریق لوله ها و مجاری برای کنترل جریان مواد جابجا می شوند.

عملکرد موتور دمپر ها

موتور دمپر ها به دو صورت عمل می کنند:

مکانیکی(دستی): به دمپر هایی که به کمک اهرم خارجی داکت ها کار می کنند، دمپر دستی می گویند.

اتوماتیک: به دمپر هایی که به کمک موتور الکتریکی یا پنوماتیکی کار می کنند و بیشتر در تنظیم جریان هوا کاربرد دارند دمپر های اتوماتیک می گویند.

همانطور که می دانید موتور دمپرها (محرک های الکتریکی) اختلال ایجاد شده در هوای تازه و هوای برگشتی به سبب اختلاف حجم هوای خروجی و ورودی را کنترل می کنند. موتور دمپرها به این منظور در این سیستم به کار رفتند که شرایط مناسب را در مواقع  قطع برق، سرمای شدید، گرم تر شدن هوا و پیشگیری از  یخ زدگی کویل ها و یا آسیب های دیگر را فراهم می کنند.

به عنوان مثال در فصل زمستان، به منظور خروج گاز ها و دود ناشی از آتش از دودکش، دمپر دودکش را بازکرده و در تابستان به منظور پیشگیری از ورود جانوران و حشرات، همچنین هوای گرم دمپر دود کش را می بندیم. ولی شیوه کار به روش اتوماتیک راحت تر بوده زیرا بر روی دمپر یک موتور دمپر نصب می شود که که از طریق سیستم اتوماسیون یا سیستم مرکزی ساختمان کنترل می شود و دیگر سختی های کار با دمپر دستی را ندارد.

دمپرهای کنترل هوا EB در اندازه ها و اشکال مختلف مانند پس زمینه مربع، دایره، مستطیل موجود هستند و استفاده از نوع مناسب دمپر برای کاربرد خاص بسیار مهم است. محل دمپر، ساختار مجرای آن و هدف آن، همه با هم نوع آن را تعیین می کنند. چنین دمپرهایی با نام های دمپر محکم حباب نشتی صفر، دمپر کنترل صدا، دمپر ولوم موتوردار و غیره شناخته می شوند.

برخی از انواع دمپرهای مورد استفاده در سیستم HVAC در زیر ذکر شده است.

 انواع دمپرها

1. دمپر ظرف مسطح پروانه

دمپرهای ظرف پروانه ای عمدتاً برای راندمان بالا و نگهداری کمتر طراحی شده اند. آنها از تیغه ای بر روی یک لولا استفاده می کنند که برای پر کردن کانال در هنگام ردیف شدن دقیق ساخته شده است تا جریان هوا را محدود کند. آنها این قابلیت را دارند که جریان هوا را به طور کامل متوقف کنند و همچنین در مواقع ضروری با چندین تیغه در دسترس هستند.

یکی دیگر از واقعیت های مهم در مورد دمپرهای پروانه ای این است که آنها می توانند تنها با فعال کردن جریان هوا در یک جهت از عقب نشینی جلوگیری کنند و آنها را به گزینه ای مناسب برای پیشگیری از آتش سوزی و کاربرد گرمایش تبدیل می کند. برنامه های کاربردی آنها اکسید کننده ها، کیسه ها، اسکرابرها، بخاری ها، رسوب دهنده ها و غیره را پوشش می دهد.

2. دمپرهای تیغه ای

دمپرهای تیغه ای از صفحات فلزی نازک ساخته شده اند که برای یا تنظیم جریان هوا در تجهیزات انتقال هوا مانند سیستم های HVAC، دودکش ها و کانال ها استفاده می شوند. دمپرهای تیغه ای مقابل دارای تیغه هایی هستند که در جهت مخالف حرکت می کنند. دمپرهای تیغه ای برای اندازه گیری و کنترل شگفت انگیز طراحی شده اند. آنها به استحکام بیشتر، ظرفیت آب بندی برتر مجهز شده و صدای کمتری تولید می کنند.

3. دمپر گیوتین

دمپرهای گیوتینی بیشتر به دلیل توانایی خود در ارائه بهترین مهر و موم ممکن شناخته شده اند. آنها در مکانی نگهداری می شوند تا به طور کامل جریان هوا را مسدود کنند و می توان از آن در هر مکانی که برای نگهداری منظم یا ورود به مجرای پشت منبع رسانه ایزوله مناسب نیاز است استفاده کرد.

4. دمپرهای لوور

این نوع دمپرها مخصوصاً به دلیل زمان پاسخ سریع و خاصیت مسدود کنندگی قوی هوا استفاده می شود. این دمپرها معمولاً از تیغه های صاف روی لولاها برای پر کردن هر اندازه کانال استفاده می کنند. آنها یکی از پرکاربردترین دمپرهای HVAC هستند.

5. دمپرهای پره ورودی

دمپرهای پره ورودی معمولاً در برنامه های ورودی فن استفاده می شود که جریان بهتر مواد و کنترل فشار را فراهم می کند. استفاده از آنها را می توان گاهی در تنظیمات HVAC مشاهده کرد، جایی که یک تاسیسات به تنظیم کامل تهویه نیاز دارد. این دمپرها دارای پره های متعددی هستند که در اطراف یک هاب مرکزی طراحی شده اند که با وارد کردن چرخش به ورودی فن که یک روش عالی برای کنترل ارائه می دهد، عملکرد فن را بهبود می بخشد.

هر یک از این دمپرهای تهویه مطبوع اهداف مختلفی را انجام می دهند. حتی ممکن است سیستم تهویه مطبوع شما نیاز به کار کردن همه این دمپرهای ذکر شده در بالا داشته باشد. دانستن کاربرد هر یک از آنها به شما کمک می کند دمپر مناسب برای سیستم HVAC خود را انتخاب کنید.

 

منبع: https://rahsamair.com/

 

 





:: برچسب‌ها: عملکرد موتور دمپر ها , انواع دمپرها , کارکرد دمپر , رهسام_تهویه ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: