دیوار سبز
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

طراحی و اجرای دیوار سبز در دکوراسیون داخلی

 

دیوارهای سبز، سازه های عمودی هستند که انواع مختلفی از گیاهان یا سبزی های دیگر به آنها متصل شده است. سبزه ها اغلب در محیط رشد متشکل از خاک، سنگ یا آب کاشته می شوند. از آنجایی که دیوارها دارای گیاهان زنده هستند، معمولاً دارای سیستم های آبیاری داخلی هستند. دیوارهای سبز با گونه‌شناسی سبز عمودی تثبیت‌شده «نماهای سبز» متفاوت است، زیرا محیط رشد روی وجه عمودی دیوار میزبان پشتیبانی می‌شود، در حالی که نماهای سبز دارای محیط رشد فقط در پایه هستند (یا در یک ظرف یا به عنوان یک بستر زمین). نماهای سبز معمولاً از گیاهان بالارونده پشتیبانی می کنند که از سطح عمودی دیوار میزبان بالا می روند، در حالی که دیوارهای سبز می توانند انواع گونه های گیاهی را در خود جای دهند. دیوارهای سبز ممکن است در داخل یا خارج از منزل کاشته شوند. به عنوان تاسیسات مستقل یا متصل به دیوارهای میزبان موجود؛ و در اندازه های مختلف اعمال می شود.

دیوارهای سبز اغلب از پانل‌های مدولار ساخته می‌شوند که یک محیط رشد را نگه می‌دارند و می‌توان آنها را بر اساس نوع محیط رشد مورد استفاده طبقه‌بندی کرد: دیوارهای های شل، محیط‌ های حصیری و محیط‌ های ساختاری.

بدون دیوار 

سیستم‌های بدون دیوار از روشی برای انتخاب گونه‌های گیاهی استفاده می‌کنند که به بهترین وجه مناسب با آب و هوای محل قرارگیری دیوار سبز هستند، و در نتیجه، این سیستم‌های بدون رسانه نیازی به بسترهای خاک، کودها یا سیستم‌های آبیاری مشبک ندارند. این سیستم‌های بدون رسانه منجر به ایجاد دیوارهای سبز رنگی می‌شوند که به طور قابل‌توجهی سبک‌تر از سایر روش‌ها هستند، و همچنین به نگهداری کمتری نیاز دارند، در حالی که خطر مهاجرت مایع به دیوارهای ساختاری مجاور حذف می‌شود. گونه های گیاهی که می توانند در سیستم های Media Free استفاده شوند بسته به محل دیوار سبز برنامه ریزی شده متفاوت است. گیاهان Xeric، مانند Tillandsias، می توانند مورد استفاده قرار گیرند زیرا آنها آب موجود در جو و مواد مغذی را از طریق سلول های برگ تریکوم جذب می کنند و ریشه های آنها بر خلاف سایر گیاهان که از ریشه های خود به عنوان محیطی برای جذب مواد مغذی استفاده می کنند، به گونه ای توسعه یافته است که روی یک ساختار نگهدارنده نگه دارند. مزیت دیگر Tillandsias در یک سیستم Media Free این است که این گیاهان از متابولیسم اسید کراسولاسین برای فتوسنتز استفاده می کنند و تکامل یافته اند تا دوره های طولانی گرما و خشکی را تحمل کنند و در نتیجه این گیاهان به کندی رشد می کنند و نیاز به حداقل نگهداری دارند. این دیوارهای سبز Media Free اغلب از یک قاب فولادی سازه ای استفاده می کنند که با شبکه سیمی پر شده است، که سپس به نمای سازه متصل می شود و گیاهان به صورت جداگانه به این شبکه سیمی متصل می شوند. این قاب ها از سازه نگهدارنده جدا می شوند تا جریان هوا بین دیوار سبز و سازه نگهدارنده امکان پذیر باشد و این افست منجر به خنک سازی اضافی ساختمان مجاور می شود. هر سه تا پنج سال، هر گونه رشد گیاه اضافی را می توان برای کاهش وزن برداشت کرد و از این توله های گیاهی می توان برای دیوارهای سبز اضافی استفاده کرد. تا زمانی که گونه های مناسب با آب و هوای محل دیوار سبز مطابقت داشته باشند، تلفات بالقوه گیاه در هر دوره سه تا پنج ساله جزئی است.

دیوار های مستقل

رسانه های مستقل دیوارهای زنده قابل حمل هستند که برای محوطه سازی داخلی انعطاف پذیر هستند. دیوارهای زنده Zauben با فناوری هیدروپونیک طراحی شده اند که 75 درصد آب بیشتری نسبت به گیاهانی که در خاک رشد می کنند صرفه جویی می کند، خود آبیاری می کند و شامل سنسورهای رطوبت است.

دیوارهای سست

دیوارهای متوسط ​​شل معمولاً از نوع "خاک در قفسه" یا "خاک در کیسه" هستند. سیستم های متوسط ​​شل خاک خود را در یک قفسه یا کیسه بسته بندی می کنند و سپس روی دیوار نصب می شوند. این سیستم‌ها نیاز دارند که حداقل سالی یک‌بار در بیرون و تقریباً هر دو سال یک‌بار در فضای داخلی، رسانه‌هایشان تعویض شود. مهمتر از همه، از آنجایی که این سیستم‌ها به راحتی می‌توانند در اثر باران ناشی از باد یا بادهای شدید محیط خود را از بین ببرند، این سیستم‌ها نباید در برنامه‌هایی با ارتفاع بیش از 2.5 متر استفاده شوند. برخی از سیستم‌ها در آسیا وجود دارند که مشکل فرسایش رسانه‌ای سست را با استفاده از سیستم‌های محافظ برای نگه‌داشتن محیط در داخل سیستم دیوار سبز حتی زمانی که روان‌گرایی خاک تحت بار لرزه‌ای رخ می‌دهد، حل کرده‌اند. در این سیستم‌ها، گیاهان هنوز می‌توانند تحت بار لرزه‌ای، خود را در خاک مایع شده ریشه کن کنند و بنابراین لازم است که گیاهان به سیستم محکم شوند تا از سقوط آنها از دیوار جلوگیری شود. سیستم‌های سست خاک بدون سیستم‌های فرسایش رسانه‌ای فیزیکی برای باغبان خانگی که کاشت مجدد گاه به گاه از فصل به فصل یا سال به سال مورد نظر است، مناسب‌تر است. سیستم‌های خاک سست با سیستم‌های فرسایش رسانه فیزیکی برای همه کاربردهای دیوار سبز مناسب هستند.

دیوارهای حصیری

سیستم‌های حصیری معمولاً از جنس الیاف زغال سنگ یا تشک نمدی هستند. محیط های حصیر کاملاً نازک هستند، حتی در چندین لایه، و به همین دلیل نمی توانند سیستم های ریشه ای پر جنب و جوش گیاهان بالغ را برای بیش از 3 تا 5 سال قبل از اینکه ریشه ها از تشک سبقت بگیرند و آب به اندازه کافی از حصیرها عبور کند، پشتیبانی نمی کند. روش تعمیر این سیستم ها به این صورت است که با بریدن حصیر از دیوار و جایگزینی آن با حصیر جدید، بخش های بزرگی از سیستم را در یک زمان جایگزین می کنند. این فرآیند ساختار ریشه گیاهان مجاور روی دیوار را به خطر می اندازد و اغلب گیاهان اطراف را در فرآیند ترمیم از بین می برد. این سیستم‌ها به بهترین وجه در فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شوند و در مناطقی با فعالیت لرزه‌ای کم و گیاهان کوچکی که به وزنی نمی‌رسند که به مرور زمان حصیر را تحت وزن خود از هم جدا کنند، انتخاب خوبی هستند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که سیستم های حصیر مخصوصاً در مصرف آب ناکارآمد هستند و به دلیل ماهیت نازک محیط و ناتوانی آن در نگهداری آب و ایجاد حائل برای ریشه های گیاه، اغلب به آبیاری مداوم نیاز دارند. این ناکارآمدی اغلب مستلزم آن است که این سیستم ها یک سیستم گردش مجدد آب را با هزینه اضافی راه اندازی کنند. رسانه های حصیر برای نصب های کوچک با ارتفاع بیش از هشت فوت که در آن تعمیرات به راحتی تکمیل می شود، مناسب تر هستند.

دیوارهای  ورق

رسانه ورق پلی اورتان سلول نیمه باز با استفاده از الگوی جعبه تخم مرغ در سال های اخیر با موفقیت هم برای باغچه های پشت بام در فضای باز و هم برای دیوارهای عمودی استفاده شده است. ظرفیت نگهداری آب این پلی یورتان های مهندسی شده بسیار بیشتر از سیستم های مبتنی بر نمد و نمد است. پلی یورتان ها زیست تخریب نمی شوند و از این رو به عنوان یک بستر فعال برای بیش از 20 سال زنده می مانند. سیستم های دیوار عمودی که از ورق پلی اورتان استفاده می کنند معمولاً از یک ساختار ساندویچی استفاده می کنند که در آن یک غشای ضد آب در قسمت پشتی آن اعمال می شود، ورق پلی اورتان (معمولاً دو ورق با خطوط آبیاری در بین آنها) گذاشته می شود و سپس یک توری یا مهاربند/نوار لنگر مجموعه را محکم می کند. دیوار. جیب ها در وجه اولین صفحه یورتان که گیاهان در آن قرار می گیرند بریده می شوند. خاک معمولاً قبل از قرار دادن در زیرلایه تشک یورتان از ریشه هر گیاه جدا می شود. یک نسخه نودل پوسته‌دار یا خرد شده از همان مواد پلی‌اورتان را نیز می‌توان به مخلوط‌های رسانه‌های ساختاری موجود اضافه کرد تا احتباس آب را افزایش دهد.

دیوارهای ساختاری

رسانه‌های ساختاری «بلوک‌های» محیط رشد هستند که نه شل و نه تکه ای هستند، اما بهترین ویژگی‌های هر دو را در بلوک‌هایی که می‌توان در اندازه‌ها، شکل‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید کرد، ترکیب می‌کند. این رسانه ها این مزیت را دارند که به مدت 10 تا 15 سال خراب نمی شوند، می توانند بسته به انتخاب گیاه برای دیوار، ظرفیت نگهداری آب بالاتر یا کمتری داشته باشند، می توانند pH و EC خود را متناسب با گیاهان سفارشی کنند. و به راحتی برای تعمیر و نگهداری و تعویض استفاده می شوند.

همچنین بحث هایی در مورد دیوارهای زنده "فعال" وجود دارد. یک دیوار زنده فعال به طور فعال هوا را از طریق گیاهان با کیفیت بالا می کشد یا مجبور می کند تا جایی که نصب سایر سیستم های تصفیه با کیفیت هوا را می توان حذف کرد تا در هزینه صرفه جویی شود. بنابراین هزینه اضافه طراحی، برنامه ریزی و اجرای یک دیوار زنده فعال همچنان مورد سوال است. با تحقیقات بیشتر و استانداردهای UL برای پشتیبانی از داده های کیفیت هوا از دیوار زنده، کد ساختمان ممکن است روزی به ساختمان های ما اجازه دهد که هوای آنها توسط گیاهان فیلتر شود.

دیوارهای عملکردی

دیوارهای سبز اغلب در محیط های شهری یافت می شوند که گیاهان دمای کلی ساختمان را کاهش می دهند. "علت اولیه ایجاد گرما در شهرها تابش، جذب تابش خورشیدی توسط جاده ها و ساختمان های شهر و ذخیره این گرما در مصالح ساختمانی و متعاقب آن تابش مجدد آن است. اما سطوح گیاهان در نتیجه تعرق، بیش از 4 تا 5 درجه سانتیگراد بالاتر از محیط قرار نمی گیرد و گاهی اوقات خنک تر است."

دیوارهای زنده نیز ممکن است وسیله ای برای استفاده مجدد از آب باشند. گیاهان ممکن است با جذب مواد مغذی محلول، آب کمی آلوده (مانند آب خاکستری) را تصفیه کنند. باکتری ها اجزای آلی را معدنی می کنند تا در دسترس گیاهان قرار گیرند. دیوارهای نشیمن به ویژه برای شهرها مناسب هستند، زیرا امکان استفاده مناسب از سطوح عمودی موجود را فراهم می کنند. آنها همچنین در مناطق خشک مناسب هستند، زیرا آب در گردش روی دیوار عمودی کمتر از باغ های افقی تبخیر می شود.

نماهای سبز گیاهانی هستند که از دیوارها بالا می روند یا آویزان می شوند. گیاهان می توانند به سمت بالا یا پایین رشد کنند. دو طبقه بندی برای نمای سبز وجود دارد: مستقیم و غیر مستقیم. نماهای سبز مستقیم به دیوار متصل می شوند در حالی که نماهای سبز غیرمستقیم ساختاری را در خود جای داده اند که از آن برای گیاهان پشتیبانی می کند. نمای سبز غیرمستقیم شامل دو راه حل مختلف است: پیوسته و مدولار. سیستم های مدولار و پیوسته دیوار زنده را ایمن می کنند و بیشتر محافظت می کنند تا بتواند خود را در برابر تغییرات آب و هوا نگه دارد. نماهای سبز مدولار دارای ظرف هایی برای ریشه زایی گیاهان هستند و به اشکالی مانند سینی، ظروف، کاشی کاشی یا کیسه های انعطاف پذیر می باشند. دیوارهای زنده روشی یکنواخت برای رشد گیاهان دارند. تکنولوژی و نصب بیشتری درگیر است. آنها دارای صفحه های نفوذ پذیر هستند که در آن هر گیاه به طور جداگانه در آن قرار می گیرد و در برنامه سبک وزن است. 

نگهداری منظم، مکان های مناسب و گیاهان مناسب برای حفظ یک دیوار سبز زنده مورد نیاز است. هرس گیاهان مرده و علف های هرز دیوار را سالم نگه می دارد و شکاف ها باید پر شوند. گیاهان برای بهبود زیبایی باید به هم نزدیک باشند. گیاهان مناسب باید برای مکان های مناسب انتخاب شوند زیرا گیاهان مبتلا به بیماری می توانند اطرافیان خود را آلوده کنند. برای اینکه دیواری در تمام طول سال رشد کند، 95 درصد گیاهان باید همیشه سبز باشند. گیاهان چند ساله برای دیوارهای سبز فصلی بهترین هستند. لازم است گیاهانی را انتخاب کنید که بتوانند بیماری را تحمل کنند زیرا جایگزینی آن پرهزینه است. هنگام ارزیابی دیوارهای سبز بلند مدت، طول عمر گیاهان نیز باید در نظر گرفته شود. گیاهان خاصی وجود دارند که برای محیط های مختلف مناسب هستند. گیاهان مختلف برای سایه، آفتاب، باد یا ترکیبی از آنها برای طول عمر بیشتر باید در نظر گرفته شوند.

فهرست گیاهان مناسب برای نمای سبز

  •  ریحان
  • زیره سیاه
  • بابونه
  •  پیازچه
  •  گشنیز
  • گیاه کاری
  • شوید
  • اسطوخودوس
  •  بادرنجبویه
  •  علف لیمو
  • مرزنجوش
  • نعناع
  • پونه کوهی
  • جعفری
  • رزماری
  • خاکشیر
  •  ترخون
  • آویشن

دیوار سبز نه تنها تنوع زیستی یک فضای شهری را با گیاهان افزایش می دهد، بلکه فضای لانه، سرپناه و غذای حیاتی را برای پرندگان و حشرات فراهم می کند. ما اغلب زنبورها و پروانه ها را در چند روز پس از نصب روی دیوارهای زندگی خود می بینیم.

فواید دیوار سبز
  • هوا را تصفیه می کند.
  • دمای محیط را کاهش می دهد.
  • کاهش نویز
  • بهره وری بیشتر
  • ساختمان را در برابر آتش مقاوم تر می کند.
  • عمر دیوار خود را افزایش می دهد.
  • به ساختمان خود ارزش بیشتری می دهد.
  • یک احساس اجتماعی ایجاد می کند.

مانند همه گیاهان، گیاهان در دیوارهای سبز فتوسنتز می کنند. یعنی از نور خورشید، آب و دی اکسید کربن برای تولید اکسیژن و قند برای انرژی استفاده می کنند. این فرآیند دی اکسید کربن مضر را از هوا حذف می کند و اکسیژنی را که برای تنفس نیاز داریم آزاد می کند. گیاهان مقاوم به خشکی و کم‌آبی زندگی بهتری برای این شرایط دارند و در بین آنها پیچ امین الدوله، پاپیتال، اسکینانتوس، سرخس برگ شمشیری، پوتوس، دراسینا، ناز فرانسوی، شیر خشت، ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها بهترین انتخاب هستند. دیوار سبز انواع زیادی دارد که از رایج ترین آن ها می توان به دیوار سبز مدولار، دیوار سبز هیدروپونیک، دیوار سبز پلیمری، دیوار سبز کابلی و دیوار سبز شبکه ای اشاره کرد که در کشور ما اجرا می شوند.

گروه ایوان سبز با کمک و مشاوره از اساتید برتر دانشگاهی در زمینه کشاورزی و همچنین با تکیه بر تجربه پرسنل متخصص و اجرایی خود، به بهترین شکل ممکن طراحی دیوار سبز پروژه های خود را به مرحله اجرا درمی آورد.

 

منبع: https://interior-designer.ir/





:: برچسب‌ها: طراحی داخلی ایوان سبز , دیوار سبز هیدروپونیک , قیمت دیوار سبز , طراحی و اجرای دیوار سبز در دکوراسیون داخلی , Green Wall ,
:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: