ورق هایم پک چیست؟
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

ورق هایمپک (پلی استایرن مقاوم)

ورق های پلی استایرن با ضربه بالا که به آن ورق های استایرن HIPS نیز گفته می شود، یک ترموپلاستیک استاندارد صنعتی در نظر گرفته می شود. این یک ماده پلاستیکی سفت و سخت است که Polymershapes حمل می‌کند و به طور گسترده در ساخت مدل‌ها و کاربردهای حرارت کمتر استفاده می‌شود. HIPS (پلی استایرن با ضربه بالا)، همچنین به عنوان PS (پلی استایرن) شناخته می شود، یک ماده ترموپلاستیک آمورف است که در کاربردهای گرمای کمتر استفاده می شود. این ماده به عنوان یک ماده استاندارد طبقه بندی می شود و سهولت پردازش، استحکام ضربه بالا و سفتی را ارائه می دهد.

HIPS (پلی استایرن با ضربه بالا) چیست و چه مزایایی دارد؟

  • ماشین کاری و ساخت آن آسان است.
  • عایق خوبی است
  • مطابق با FDA است.
  • محکم و بادوام با مقاومت در برابر ضربه قوی است.
  • به راحتی پردازش می شود.
  • رنگ آمیزی و چسباندن آن آسان است.
  • هزینه نسبتا پایینی دارد.

پلی استایرن با ضربه بالا (HIPS)، که اغلب به عنوان استایرن شناخته می شود، پلاستیکی است که به راحتی در برابر ضربه، مقاوم در برابر ضربه، همه کاره و مقرون به صرفه ساخته می شود. HIPS اغلب ماده ترجیحی برای کاربردهای ساختاری کم استحکام است.

هفت حقیقت در مورد پلی استایرن با ضربه بالا

 

HIPS شکل اصلاح شده پلی استایرن است:

پلاستیک پلی استایرن (PS) یک ماده ترموپلاستیک طبیعی شفاف است که به اشکال مختلف موجود است. ابتدایی ترین شکل PS PS عمومی (GPPS) است که به عنوان PS کریستالی نیز شناخته می شود. GPPS نتیجه پلیمریزاسیون مونومر استایرن است و محصولی شفاف است. یکی دیگر از درجه های رایج PS، PS قابل ارتقا (EPS) است. EPS یک نسخه فوم شده از این ماده است که اغلب به عنوان "styrofoam" نامیده می شود که نام تجاری EPS توسط شرکت شیمیایی Dow در سال 1941 است. این ماده معمولاً در بسته بندی هایی مانند سینی های فوم گوشت یا کارتن های تخم مرغ فوم استفاده می شود.

HIPS یک ماده با قدرت ضربه بالا است:

همانطور که از نام آن پیداست، HIPS شکلی از PS است که قدرت ضربه بالاتری را به همراه دارد. هموپلیمر PS اغلب می‌تواند شکننده باشد و اگر با مواد دیگر ترکیب شود، در برابر ضربه مقاوم‌تر می‌شود. این شکل از PS معمولاً با افزودن حدود 5-10٪ لاستیک یا کوپلیمر بوتادین تولید می شود. این امر چقرمگی و استحکام ضربه ای پلیمر را افزایش می دهد و منجر به یک محصول بسیار سفت و ایده آل برای کاربردهای بسته بندی می شود. با توجه به ماهیت بادوام این ماده، شرکت ورق پلی استایرن با ضربه بالا Impact Plastics در کاربردهای بسته بندی برای طیف گسترده ای از کاربردها در بازارهای مواد غذایی، پزشکی، کالاهای مصرفی، آرایشی و بهداشتی، صنعتی و بازارهای باغبانی و غیره استفاده می شود.

HIPS یک پلیمر آمورف است:

پلیمرها دو نوع مورفولوژی را در حالت جامد نشان می دهند - آمورف و نیمه کریستالی. در حالی که یک پلیمر نیمه کریستالی به پلاستیکی با زنجیره های مولکولی سازمان یافته و محکم اطلاق می شود، زنجیره های پلیمری برای مواد پلاستیکی آمورف بیشتر نابسامان هستند. در یک پلیمر آمورف، مولکول ها به طور تصادفی جهت گیری می کنند و در هم تنیده می شوند. برای اینکه دیدی بصری به شما بدهیم، سازماندهی یا عدم وجود آن، زنجیره های پلیمری مواد بی شکل اغلب با بشقاب اسپاگتی پخته شده مقایسه می شود. پلیمرهای آمورف مانند HIPS دارای جریان همسانگرد هستند، به این معنی که به طور یکنواخت در جهت جریان منقبض می شوند و عرضی به جریان می رسند. این معمولا منجر به انقباض کمتر و تاب برداشتن کمتر از پلیمرهای نیمه کریستالی می شود. پلیمرهای آمورف معمولاً شفاف هستند، اما HIPS در حالت طبیعی خود شفاف است.

PS با برنامه های بسته بندی مواد غذایی سازگار است:

Impact-plastics-high-Impact-polystyrene-cups.jpgHIPS در درجه های تایید شده FDA موجود است و با برنامه های بسته بندی مواد غذایی سازگار است. ماهیت سفت و سخت این ماده آن را برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی مانند سینی های شیرینی و نانوایی یا صدف های ساندویچ اغذیه فروشی ایده آل می کند. در حالی که اعداد انتقال بخار رطوبت به خوبی سایر پلیمرها نیست، HIPS دارای ویژگی های ذاتی مانع رطوبت است که این ماده را برای محصولات با ماندگاری کوتاه مناسب می کند. علاوه بر این، بهبود در گریدهای خاص HIPS منجر به مقاومت در برابر ترک استرس محیطی (ESCR) شده است که این ماده را برای بسته بندی غذاهای چرب مانند کره مناسب می کند. این ماده را می توان در برنامه های بسته بندی مواد غذایی با حرارت کم استفاده کرد، اما برای کاربردهایی که بسته بندی در آن حرارت بالاتر از تقریباً 185 درجه فارنهایت قرار می گیرد توصیه نمی شود.

HIPS یک بستر قابل چاپ خوب است:

پلی استایرن با ضربه بالا را می توان با استفاده از روش های مختلف چاپ از جمله چاپ روی صفحه، لیتوگرافی افست و فلکسوگرافی تزئین کرد. این ماده با فرآیندهای درمان کرونا سازگار است که به کاهش مشکلات چسبندگی به پلاستیک کمک می کند.

HIPS یک ماده قابل بازیافت است:

Impact-plastics-plastic-container HIPS یک ماده 100% قابل بازیافت است و با کد شناسه رزین "6" شناسایی می شود. با این حال، در حالی که HIPS و سایر اشکال PS قابل بازیافت هستند، همه مراکز بازیافت و شهرداری ها در ایالات متحده نمی پذیرند. این مواد بر اساس مطالعه متمرکز 2015-2016 در مورد دسترسی به بازیافت، تخمین زده می شود که بین 20 تا 60 درصد از جمعیت ایالات متحده به برنامه های بازیافتی دسترسی دارند که محصولات PS مانند فنجان، ظروف تاشو و درب را می پذیرند، در حالی که کمتر از 20 درصد به برنامه های بازیافتی دسترسی دارند. دسترسی به برنامه هایی که کارد و چنگال PS، سینی/ظروف فوم PS، پوسته های فوم و سایر بسته بندی های EPS را می پذیرند. پلاستیک ضربه ای یک درجه بازیافتی Utility HIPS را برای کاربردهای غیر FDA ارائه می دهد.

HIPS را می توان به راحتی سفارشی کرد:

HIPS از پلاستیک Impact یک ماده به راحتی سفارشی است و تقریباً در هر رنگی زیر نور خورشید در دسترس است. این ماده با انواع فرآیندها سازگار است و بنابراین در طیف گسترده ای از رنگ ها، تکمیل و فرمولاسیون بسته های افزودنی موجود است. سفارشی سازی اضافی ورق HIPS از Impact عبارتند از:

- رنگ های سفارشی با HIPS از جمله رنگ های مرواریدی، کمانی و متالیک مطابقت دارند.
- منبت سفارشی شامل مربع کوچک، صفحه الماس و فلز برس خورده
- لمینت های سفارشی از جمله مایلار، آینه، فلز برس خورده و دانه چوب
- سطح براق COEX و مات
- اتلاف کننده الکترواستاتیک
- درمان دو طرفه کرونا
- HIPS شفاف
- کواکستروژن چند لایه

از ورق هایمپک در مصارف گوناگون صنعت استفاده می شود. از امکاناتی که باعث بکار برده شدن روز افزون ورق های هایمپک می شود، عایق گرما و صوت بودن آن است. تولید لوازم ورزشی، اسباب بازی و وسایل خانگی از جمله مهم ترین این کاربرد‌ها می باشد. همچنین ورق های هایمپک در زمینه برش لیزری نیز، نقشی مهم دارند. ساخت انواع متنوع شابلون به دلیل بودن، از دیگر موارد مورد استفاده قرار گرفتن ورق های هایمپک است. به عنوان یکی از پلیمرهای تولید شده در سراسر جهان، پلی استایرن ضربه‌ای بالا از نظر بافت شیشه‌ای است و برای انواع مواد از جمله ظروف ماست، کارد و چنگال پلاستیکی، کاسه سالاد، آستر یخچال، سینی‌های صنعت پزشکی و عایق الکتریکی استفاده می‌شود. پلی استایرن با ضربه بالا (ورق HIPS) یک پلاستیک ارزان قیمت و سبک وزن است که معمولاً برای سینی‌هایی استفاده می‌شود که محصولات سبک وزن را در خود جای می‌دهند. ورق HIPS مقاومت حاشیه ای در برابر ضربه و پارگی دارد، اگرچه می توان آن را با افزودنی لاستیکی اصلاح کرد تا دوام آن را بهبود بخشد. دفع پلی استایرن نیز خطرناک است. پلی استایرن تجزیه نمی شود و اغلب برای دور ریختن سوزانده می شود. با این حال، سوزاندن پلی استایرن گاز استایرن را در هوا آزاد می کند و ترکیبی از مواد سمی تولید می کند که می تواند سیستم عصبی را مختل کند.

شرکت ریچانگ در سال 76 به منظور تولید ورق های ترموپلاستیک صنعتی قابل مصرف در صنایع مختلف کشور و با بهره گیری از مشاورین اروپایی و زیر نظر متخصصین مجرب داخلی پلیمری کشور تاسیس گردید و در حال حاضر کیفیت محصولات این شرکت در شمار بهترین محصولات موجود در بازار های ایران و کشورهای همسایه می باشد و محصولات این شرکت به کشور هایی چون جمهوری آذربایجان،عراق و کشورهای آسیای میانه صادر میگردد و در افق آینده دستیابی به بازار های اروپایی و جهانی را مد نظر خود قرار داده است.

 

راه های ارتباطی


ایمیل : info@raychung.ir

نشانی : خیابان کریمخان،انتهای خردمند جنوبی،ساختمان ش۲،طبقه ۵ام جنوبی

شماره تماس : ۸۸۸۳۹۷۸۸

 منبع: https://raychung.ir/

 





:: برچسب‌ها: ورق هایم پک چیست؟ , کاربرد های ورق هایمپک (پلی استایرن مقاوم) , high-impact polystyrene) HIPS) , ریچانگ ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: