نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

 

چگونه آموزش می تونه به سلامت و رشد بهتر مغز کمک کنه؟

مونته سوری یکی از رویکردهای آموزشی است که از سلامت عاطفی کودکان از سنین پایین حمایت می کنه، با معلمانی که به طور خاص برای مشاهده نیازها و انگیزه های رشد فردی کودکان آموزش دیده اند. کودکان در مدارس مونته سوری برای تنظیم احساسات خود و ایجاد انعطاف پذیری و اتکا به خود و همچنین توانایی بیان کلامی احساسات خود برای رشد بهتر مغزی تشویق می شن.

آن‌ها همچنین از ثبات و انسجام اجتماعی بیشتری برخوردارن و همان معلم و گروه همسالان خود را در سنین مختلط به مدت سه سال حفظ می‌کنن. کیفیتی که در گزارش آفستد 2022 در مدرسه ماریا مونته سوری لندن به رسمیت شناخته شده است که می‌گوید: « اختلافات، از جمله حوادث قلدری، به ندرت اتفاق می‌افته . . .

این به این دلیل است که اخلاقیات مدرسه در مورد کمک به دانش‌آموزان است تا درک کنن که احترام و مدارا در زندگی واقعی چگونه است».  اشتباهات در مونته سوری بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند یادگیری است، و به کودکان کمک می کنه تا اشتباهات را به طور مستقل تشخیص داده و حل کنن . اعتماد به نفس و خلاقیت ایجاد کنن، به جای اینکه احساس کنن در برآورده کردن انتظارات یا " درست عمل کردن" ناکام هستن.

از دوران کودکی تا نوجوانی

 

مربیان مدت‌هاس که از دوره بحرانی که در نوجوانی رخ می‌دهد آگاهن، و ماریا مونته سوری، بنیان‌گذار رویکرد مونته سوری، مطالب زیادی در مورد رشد کودکان از جمله رشد عاطفی، روانی و اجتماعی آن‌ها نوشته. امروزه ما مزیت اضافی تحقیقات در زمینه علوم اعصاب را داریم که از بسیاری از اصولی که مونته سوری شناسایی کرده پشتیبانی می کنه.

سارا جین بلیکمور، متخصص اعصاب در دانشگاه کمبریج، خاطرنشان کرد که دوره نوجوانی زمانیست که «دنیای اجتماعی یک نوجوان به شدت تغییر می‌کنه».

هنگام انتقال از دبستان به دبیرستان، تغییرات بیولوژیکی و شناختی زیادی رخ می دهه: نحوه استفاده نوجوانان از "مغز اجتماعی" یا "شبکه مناطق مغز" خود برای تعامل با دیگران در این دوران رشد قابل توجهی داره. 

همانطور که بلیکمور می‌گه، نوجوانان با دوستان خود ریسک‌های بزرگ‌تری را انجام می‌دن که این تنها بخشی از رشد است. بلیکمور می‌گه: شواهد زیادی وجود داره که نشان می‌ده آنها بسیار مستعد تأثیر همسالان هستن - اگر به خطراتی فکر کنین که در مورد نوجوانان (سیگار کشیدن) نگران هستیم.

مشروب خواری، مواد مخدر، رانندگی خطرناک آنها این کارها را به تنهایی انجام نمی دن. آنها وقتی با دوستان خود هستن این خطرات را می پذیرن.» او ادامه می ده: «انگیزه ای برای انجام این کار وجود داره، زیرا آنها به ویژه نسبت به طرد شدن توسط گروه همسالان خود حساس هستن.

اجتناب از طرد اجتماعی به هر قیمتی هدف اول آنهاس و ممکن است باعث بشه که آنها بیشتر از سایر گروه های سنی تحت تأثیر دوستان خود قرار بگیرن. بلیکمور در ادامه به بحث درباره نقش حیاتی والدین در دوره رشد مغز در دوران نوجوانی می پردازه و خاطرنشان می کنه: «این یک بخش ضروری از دوره نوجوانی است که از والدین خود مستقل بشن.

برای انجام این کار، باید هویت خود را بسازن، خود را با گروه همسالان خود تثبیت کنن، چیزها را آزمایش کنن و کاوش کنن." مدارس با قرار دادن سلامت روان در اولویت روزانه، نه فقط یک روز در سال، نقشی به همان اندازه حیاتی در ارائه حمایت از سلامت روان به جوانان را دارن. 

برنامه نوجوانان مونته سوری به ویژگی‌های منحصر به فرد این مرحله از رشد که توسط بلیکمور شناسایی شده، با اتخاذ رویکردی بسیار متفاوت نسبت به آموزش رایج پاسخ می‌ده.

زمانی که نوجوانان در سنین بلوغ (حدود 12 تا 14 سال) هستن، به جای تمرکز صرفاً بر امتحانات و کارهای آکادمیک، مونته سوری معتقد بود که باید به جوانان فرصت هایی داده بشه تا قبل از اینکه دوباره برای تحصیل آماده بشن، بدن در حال تغییر، احساسات، روابط و عواطف خود را درک کنن.

یک رویکرد آموزشی که رشد عاطفی و اجتماعی کودکان را به همان اندازه که نتایج تحصیلی را در اولویت قرار می‌ده، به وضوح به نوجوانان و بزرگسالان باهوش‌تر و قوی‌تر برای آینده پرورش میده.

یکی از بزرگ ترین ویژگی هایی که مدرسه پیشرو را در بهترین دبستان تهران قرار میده، اهمیت و توجه ویژه این مدرسه به استعداد پژوهشی دانش آموزان هست.  کارهای پژوهشی در دبستان پیشرو بیشتر به صورت تیمی و گروهی انجام می شه این امر سبب افزایش روحیه کار تیمی، مسئولیت پذیری، نظم و قدرت صبر و تحمل دانش ­آموزان می شه.

تماس با ما

آدرس: تهرانپارس بزرگراه رسالت بین اتوبان باقری و خیابان رشید پ ۲۰۲ دبستان پیشرو

تلفن:

۷۷۸۷۸۸۰۰

۷۷۷۰۲۴۳۱

دورنگار: ۷۷۷۰۲۴۲۷

پیامک و واتس اپ: ۰۹۰۳۶۸۰۱۱۴۱

منبع: https://pishroschool.ir/

 





:: برچسب‌ها: اهداف مدارس برتر , بهترین مدارس تهران , بهترین دبستان شرق تهران , دبستان پسرانه پیشرو ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: