طراحی بام سبز یا روف گاردن
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

بام سبز (روف گاردن) و محیط زیست


بام سبز یا باغ روی پشت بام یک لایه رویشی است که روی پشت بام رشد می کند. بام های سبز سایه ایجاد می کنند، گرما را از هوا حذف می کنند و دمای سطح سقف و هوای اطراف را کاهش می دهند.

استفاده از بام های سبز در شهرها یا سایر محیط های ساخته شده با پوشش گیاهی محدود می تواند گرمای را به ویژه در طول روز تعدیل کند.

دمای بام سبز می تواند 30 تا 40 درجه فارنهایت کمتر از بام های معمولی باشد و می تواند دمای محیط را در سطح شهر تا 5 درجه فارنهایت کاهش دهد. علاوه بر این، بام های سبز می توانند مصرف انرژی ساختمان را 0.7 درصد در مقایسه با معمولی کاهش دهند.

سقف ها، اوج تقاضای برق را کاهش می دهند و منجر به صرفه جویی سالانه 0.23 دلار به ازای هر فوت مربع از سطح سقف می شوند.

انواع بام سبز (روف گاردن)

 

بام های سبز را می توان بر روی طیف وسیعی از ساختمان ها از تاسیسات صنعتی گرفته تا منازل شخصی نصب کرد. دو نوع بام سبز وجود دارد: گسترده و فشرده.

هر دو نوع بام سبز از اجزای لایه بندی اولیه یکسانی با تعدادی موانع برای جلوگیری از آسیب آب یا ریشه به سازه، یک لایه زهکشی برای کمک به زهکشی آب، و همچنین یک لایه محیطی و رویشی تشکیل شده است.

شکل لایه های معمولی بام سبز (زیر) رایج ترین طرح بام سبز را نشان می دهد، اگرچه همه لایه های نشان داده شده در هر بام سبز یافت نمی شوند.

بام های سبز در مقابل بام های خنک

 

سقف های سرد گزینه دیگری برای کاهش اثر جزیره گرمایی است. سقف‌های خنک از مواد بسیار بازتابنده و تابشی ساخته می‌شوند که در دمای اوج خنک‌تر از مصالح سنتی باقی می‌مانند.

در حالی که بام‌های سبز اغلب در ابتدا هزینه‌های بالاتری نسبت به بام‌های سرد دارند، بام‌های سبز معمولاً عمر مورد انتظار بیشتری دارند.

هر دو بام سرد و سبز مزایایی از دمای پایین‌تر سطح و هوا و کاهش تقاضای انرژی دارند. با این حال، بام‌های سبز مزایای اضافه‌تری مانند کاهش و فیلتر کردن روان آب‌های طوفان ارائه می‌کنند.

جذب آلاینده ها و دی اکسید کربن؛ ایجاد زیستگاه طبیعی؛ و در مورد بام های سبز فشرده، به عنوان فضای سبز تفریحی عمل می کند.

سقف‌های خنک برای پروژه‌هایی با بودجه محدود و تمرکز اولیه بر صرفه‌جویی در انرژی مناسب‌تر هستند، در حالی که بام‌های سبز زمانی ترجیح داده می‌شوند که هزینه‌های چرخه عمر، منافع عمومی و اثرات زیست‌محیطی گسترده‌تر مورد توجه باشد. هر دو گزینه استراتژی های مهمی برای کاهش اثرات جزیره گرمایی هستند.

مزایای خاص بام سبز یا روف گاردن

 

  • کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای: با کاهش تقاضای تهویه مطبوع، بام‌های سبز می‌توانند آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) ناشی از منابع انرژی معمولی را کاهش دهند. پوشش گیاهی همچنین می تواند آلاینده ها و گازهای گلخانه ای را به ترتیب از طریق رسوب خشک و ترسیب کربن و ذخیره سازی از هوا حذف کند.
  • کاهش مصرف انرژی: بام های سبز از طریق فرآیند تبخیر و تعرق گرما را از هوا حذف می کنند و همچنین به عنوان عایق برای ساختمان ها عمل می کنند و انرژی مورد نیاز برای تامین سرمایش و گرمایش را کاهش می دهند.
  • بهبود سلامت و راحتی انسان: بام‌های سبز با کاهش انتقال حرارت از طریق سقف ساختمان، می‌توانند آسایش داخل ساختمان را بهبود بخشند و بروز استرس گرمایی مرتبط با امواج گرما را کاهش دهند.
  • بهبود کیفیت زندگی: بام های سبز ارزش زیبایی شناختی و زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری را فراهم می کند. آنها با وارد کردن فضای سبز به محیط ساخته شده، تعامل انسان با طبیعت را بهبود می بخشند. نشان داده شده است که چنین ارتباطی با طبیعت برای سلامت جسمی و روانی و بهره وری انسان مفید است و فشار خون و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد.
  • بهبود مدیریت آب طوفان و کیفیت آب: بام‌های سبز یا روف گاردن می‌توانند جریان آب طوفان را در محیط شهری کاهش دهند و همچنین آلاینده‌ها را از بارندگی فیلتر کنند. بام‌های سبز می‌توانند تقریباً تمام بارش‌های مرتبط با طوفان را در طول ماه‌های تابستان حفظ کنند و در طول ماه‌های زمستان کمتر (20 درصد) را حفظ کنند.

 

موج گرمای شدید امسال میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. پیش بینی می شود تا سال 2030 در مجموع 1.9 میلیارد نفر در معرض استرس گرما قرار گیرند و این امر به شدت به ساکنان شهرها ضربه خواهد زد. 

یک راه ساده که می‌توانیم به خنک کردن شهرهایمان کمک کنیم، از طریق فرآیندی به نام «سبزسازی شهری» است - افزودن پوشش گیاهی مانند درختان، باغ‌های روی پشت‌بام و دیگر فضاهای سبز به شهرها است. این راه حلی است که به طور فزاینده ای ضروری می باشد.

خدمات ایوان سبز

 

مهم ترین خدماتی که ایوان سبز در سیاست کاری خود قرار می دهد: مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارائه پیشنهاد مناسب، طراحی خلاقانه با استفاده از نرم افزارهای تخصصی جهت ترسیم نقشه ها بر اساس کاربری فضا، برآورد هزینه براساس طرح ارائه شده، تولید و اجرای پروژه با استفاده از متریال مرغوب، معتبر و استاندارد می باشد.

تماس با ما


شما می توانید جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

تلفن:

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد – خیابان نساء – خیابان مسعود سیفیه – پلاک 38 واحد 2

منبع: https://interior-designer.ir/

 





:: برچسب‌ها: مزایای روف گاردن , معایب روف گاردن , بام سبز مدولار یا جعبه گیاه (Planter Box) , بام سبزگسترده (Extensive)بام سبز متمرکز (Intensive) , انتخاب گیاه برای بام سبز و روف گاردن , ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: