موتور دمپر
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

موتور دمپر چيست؟ انواع موتور دمپر و نحوه عملكرد



دمپر در واقع يك نوع شير است كه وظيفه ي باز و بستن و يا تنظيم و كنترل جريان هوا را بر عهده دارد. به عنوان مثال از آن مي توان براي قطع جريان هوا در يك اتاق بلا استفاده، يا براي تنظيم دماي اتاق استفاده كرد و در واقع به عنوان تهويه مطبوع كاربرد دارد. موتور دمپر در واقع موتوري است كه روي دمپر قرار گرفته و همان وظيفه دمپر را انجام مي دهد با اين تفاوت كه عملكرد آن را به شكل اتوماتيك مي باشد و يا امكان تنظيم دمپر به ميزان دلخواه، كنترل رضايت بخشي را براي مصرف كننده مهيا مي سازد.

موتور دمپر دود و حريق



موتور دمپر در دو مدل فنر برگشت دار و بدون فنر برگشت، كه همچنين هر دو مدل داراي دو نوع قطع و وصل و تدريجي است، جريان آب و هوا را كنترل مي كند. هر موتور دمپر داراي گشتاوري به خصوصي است كه متناسب با نوع دمپر از آن استفاده مي شود. عمده مصرف اين موتور دمپر ها در دمپرهاي بي كانالي ، دمپرهاي ورودي و برگشت هواساز، قطع/ وصل و كنترل آب و سيال در صنايع مختلف آب و فاضلاب، صنايع غذايي و ديگر صنايع مي باشد .

ديگر مصرف عمده ي موتور دمپرهاي فنر برگشت دار، در اتاق ديزل ژنراتور مي باشد. پيشگيري از انتقال حريق در داخل سيستم كانال كشي و ديگر مناطق مختلف از عمده ترين كاربردهاي موتور دمپر دود و حريق مي باشد. موتور دمپرهاي دود و حريق در مقابل حريق مجهز به سنسور حساسي مي باشند كه در دماي بالاتر از 70 درجه سانتيگراد، دستور بسته شدن مسير جريان را صادر مي كند.


انواع موتور دمپرها :

 


1- موتور دمپرهاي دو وضعيتي داراي فنر برگشت

2-موتور دمپرهاي سه وضعيتي

3-موتور دمپرهاي تدريجي



حال به توضيح هركدام از اين نوع موتور دمپرها مي پردازيم.

1-موتور دمپرهاي دو وضعيتي داراي فنر برگشت :

اين نوع موتور علاوه بر انجام وظيفه اصلي خود يعني بازو بسته كردن دمپرها داراي يك قابليت حفاظتي هم مي باشد كه اين قابليت با وجود فنر در آن امكان پذير شده بطوري كه در شرايط اضطراري مانند قطع شدن برق اين فنر موجود در موتور باعث بسته شدن كامل دمپر مي شود.

همچنين بديهي است كه دمپرهاي فاقد فنربرگشت از اين قابليت اضافي برخورداز نيستند و فقط كار بازو بست دمپر را انجام مي دهند.

2-موتور دمپرهاي سه وضيعتي :

اين نوع موتور دمپرها امتيازي كه نسبت به مدل هاي داراي فنر برگشت و يا معمولي دارند باز هم در همان بحث ايمني و حفاظتي آن ها مي باشد كه با توجه به دارا بودن دو حالت چپ گرد وراست گرد و يك فازو نول در شرايط اضطراري در جهت عكي چرخيده وبسته مي شوند.

3- موتور دمپرهاي تدريجي :

در اين نوع از محرك هاي الكتريكي يا همان موتور دمپر يك امتياز بسيار ويژه قرار داده شده است كه در آن سيستم هاي كنترل كننده دما ورطوبت كه در ارتباط با موتور دمپرها هستند مي توانند با توجه به نوع فرمان الكتريكي كه دستور مي دهند در همان بازه موتور دمپر مذكور را بصورت تدريجي بازو بسته كرده و درصد بازو بسته بودن آن را تنظيم كنند كه اين قابليت براي سيستم هاي كنترل هوشمند بسيار مفيد مي باشد.





:: برچسب‌ها: كنترل جريان هوا , سه وضعيتي , دمپرهاي تدريجي , فنر برگشت ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: