دمپر
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

 

دمپر چیست؟

 

دمپرها به طور استراتژیک در ساختار ساختمان قرار می گیرند تا ارتعاشات کف و جابجایی ساختمان را کنترل کنند، آسایش اشغال را تامین کنند و در برابر رویدادهای بزرگ لرزه ای کاهش دهند. انرژی تولید شده توسط ارتعاش کف و جابجایی ساختمان توسط دمپرها جذب شده و از طریق انرژی گرمایی تلف می شود. دمپر دریچه یا صفحه ای است که جریان هوا را در داخل کانال، دودکش، جعبه VAV، هواگیر یا سایر تجهیزات حمل و نقل هوا متوقف یا تنظیم می کند. یک دمپر ممکن است برای قطع تهویه مطبوع مرکزی (گرمایش یا سرمایش) به یک اتاق استفاده نشده، یا برای تنظیم آن برای دمای اتاق به اتاق و کنترل آب و هوا استفاده شود.

دمپرها بر اساس عملکرد آنها در اصطکاک، فلز (جریان)، ویسکوز، ویسکوالاستیک طبقه بندی می شوند. آلیاژهای حافظه دار (SMA) و دمپرهای جرمی. از مزایای استفاده از دمپرها می توان به جذب انرژی بالا، نصب و تعویض آسان آنها و همچنین هماهنگی با سایر اعضای سازه اشاره کرد. سیستم دمپر منطقه راه حلی است که از سیستم تهویه مطبوع موجود شما استفاده می کند و به مناطق متعددی تبدیل می شود که می تواند مناطق انتخابی خانه شما را با دقت بیشتری کنترل کند. دمپر آتش یکپارچگی مانع موجود را تضمین می کند بنابراین از نفوذ آتش قبل از رسیدن دما به سطح درجه آتش خود مانع جلوگیری می کند. وظیفه اصلی آن جلوگیری از عبور آتش از یک طرف به طرف دیگر جداسازی درجه آتش است. دمپرهای دود و آتش نقش مشابهی را ایفا می کنند، زیرا باعث تسهیل فرار ساکنان از ساختمان، کاهش آسیب اموال، تقویت اثربخشی سیستم های فعال و امکان دسترسی آسان تر برای آتش نشانان می شوند. در سرتاسر جهان، مهندسان حفاظت از حریق همچنان به استفاده از دمپرهای آتش و/یا دود در بسیاری از انواع ساختمان‌های مدرن ادامه می‌دهند.

کارکرد دمپر

مکانیکی(دستی): به دمپر هایی که به کمک اهرم خارجی داکت ها کار می کنند، دمپر دستی می گویند.

اتوماتیک: به دمپر هایی که به کمک موتور الکتریکی یا پنوماتیکی کار می کنند و بیشتر در تنظیم جریان هوا کاربرد دارند دمپر های اتوماتیک می گویند.

از دیگر سیستم های کنترل دمپر های اتوماتیک سولنوید (solenoid) می باشد. این سیسشتم به شکل سیم پیچ استوانه ای بوده که قطرش کمتر از طول آن بوده و در هنگام عبور جریان الکتریکی، درون خود میدان مغناطیسی ایجاد می کند.( مطابق با قانون لنز تغییر میزان جریان مقابل تغییر جریان مقاومت می کند). شرایط محیطی فضا با کمک کالیبره شدن زاویه جریان هوا به وسیله سیگنال های ارسالی از اکچواتر یا ترموستات به دمپر موجب تنظیم جریان هوای مطبوع می گردد.

مزایا و معایب دمپر

مزایا: هوابندی مناسب،زیبایی ظاهری ، استحکام مطلوب، افت فشار کم، روان بودن تیغه ها و هزینه و مصرف کمتر برق نصیت به موتور دمپر ها از جمله مزایای دمپر ها می باشد.

معایب: یکی از معایب دمپر ها به ویژه در دمپر های بین کانالی عدم ایمن بودن ۱۰۰ در صد آن ها می باشد و در صورت بروز مشکل ممکن است دیگر به حالت اولیه بازنگردند. همچنین طبق قوانین جدید باید از طریق پنل های دسترسی سقفی، دسترسی مستقیم و دائمی به دمپر ها وجود داشته باشد.

شرکت ارمغان تجارت ره سام با هدف پاسخ به نیازهای گسترده جامعه مهندسی و صنعت تاسیسات کشور در زمینه طراحی ، مهندسی و مستند سازی تجهیزات تنظیم هوا مشغول به فعالیت می باشد.

 منبع: https://rahsamair.com/

 





:: برچسب‌ها: شرکت ارمغان تجارت ره سام , رهسام , کارکرد دمپر , مزایا و معایب دمپر , ,
:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: